ODTÜ Bilgisayarlı Öğretim Teknolojileri Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Kürşat Çağıltay, aynı bölümde Araştırma Görevlisi Mehmet Dönmez ile birlikte geliştirdikleri "Gözcü" isimli projelerini açıkladı. Kısmi görme engellilerin görme yeteneklerinin iyileştirilmesi amacıyla bilgisayar oyunları geliştirdiklerini belirten Çağıltay, bu kapsamda az görenlerin sadece gözlerini kullanarak oynadıkları oyunlarla göz egzersizleri yapabilmesinin sağlandığını anlattı.
Az görenlerin göz egzersizlerinin genellikle boncuklar, iplikler ya da renkli nesneler kullanılarak eğitmen denetiminde yapılabildiğine işaret eden Çağıltay, şu bilgileri paylaştı:
"Klasik egzersizlerin etkisi, özellikle görme sorunu olan çocukların erken yaşta rehabilitasyonu sürecinde sağlıklı bir şekilde ölçülememektedir. Bu yöntemlerin kısıtlılıklarından dolayı gözün görme yeteneklerinin geliştirilmesi objektif ve ölçülebilir şekilde yapılamıyor. Ayrıca, ölçümler bir eğitmene bağımlı olarak yürütülüyor. Geliştirdiğimiz teknolojik çözüm ile kullanıcının göz hareketlerinden kameralarla alınan veri bilgisayarda işlenmekte, bilgisayar oyununu göz hareketleri ile oynayarak görme egzersizi yaptıran bir sistem oluşturulmaktadır."
FAZLASI İÇİN TEŞVİK EDİYOR
Çağıltay, sistemin pilot testleri için göz tembelliği olan bir çocukla yapılan çalışmada çok başarılı sonuçlar elde edildiğini aktardı. Çocuğun tedavisinde çok önemli sonuçlar aldıklarını aktaran Çağıltay, "Klasik rehabilitasyon süreçlerine göre eğlenceli bir sistem olduğu için daha uzun süreli egzersizler yapılabiliyor. Bu sayede, bir çocuğun göz tembelliği sorunu hızla ortadan kaldırıldı." bilgisini paylaştı. Sistemin kişileri istedikleri yerde istedikleri zaman daha fazla göz egzersizi yapabilmeleri için de teşvik ettiğini vurgulayan Çağıltay,
"Sistemin kullanımı bir eğitmene bağlı olmadığı için egzersizler evde de rahatça yapılabilmektedir. Bu sistem sayesinde kısmi görme engelli kişilerin görme, gördükleri nesnelere odaklanabilme ve takip edebilme gibi becerilerinin saptanması ve görme yeteneklerinin geliştirilmesi hedefleniyor. Görme yeteneği ilerledikçe oyunuygulamasında daha zorlayıcı senaryolar kullanılarak ilerlemesi sağlanıyor. Sistem, klasik bir rehabilitasyon oturumunda fark edilmesi mümkün olmayan anlık verileri bile kaydedebildiği için bu kişilerin doktorlarına süreç ile ilgili raporlamalar kolayca sunulabiliyor" dedi.
2018’İN ORTASINDA KULLANIMA AÇILACAK
Prof. Dr. Kürşat Çağıltay, TÜBİTAK'tan aldıkları destek ile ODTÜ Teknokentte Eyesoft firmasını kurduklarını ve sistemin tüm ihtiyaç sahiplerince kullanılabilmesi için çalışmalar yürüttüklerini belirtti. Çağıltay, sistemin deneme testlerinin yapıldığını ve bu yılın ortalarında genel kullanıma açılacağını sözlerine ekledi.